Activeren van myPOS

Uit veiligheidsoverwegingen worden de mobiele betaalautomaat en de creditcard altijd geblokkeerd verzonden. Voordat u uw myPOS pakket kunt gebruiken, dient u deze eerst te activeren.

Ken-uw-klant (KYC)-proces

Met de myPOS betaalterminal, het myPOS account en de myPOS creditcard worden geldstromen gegenereerd. Deze dienstverlening staat onder toezicht van verschillende organisaties en toezichthouders, zoals DNB en AFM. myPOS heeft geen andere of strengere regels dan bedrijven zoals CCV, EMS, PaySquare, Mollie, Buckaroo, MultiSafePay, ING, KNAB, ABN AMRO of Rabobank. Deze verificatieregels vloeien voort uit de wet en gelden voor alle financiële bedrijven die in SEPA landen actief zijn.

myPOS dient de uiteindelijke belanghebbenden (de UBO's) van een bedrijf aan de hand van de KVK/KBO-inschrijving te bepalen en deze te identificeren en te verifiëren.

Volgens de wet mag myPOS dus alleen zaken doen met organisaties waarvan alle gegevens correct zijn vastgelegd. Deze processen zijn vastgelegd in 'ken uw klant'-procedures. Begrippen zoals Know Your Customer (KYC) en Customer Due Diligence (CDD) maken hiervan onderdeel uit. myPOS is dan ook verplicht de gegevens van de vertegenwoordigers en uiteindelijk belanghebbenden (UBO) van organisaties correct vast te leggen. Ook moet myPOS deze gegevens periodiek actualiseren.

Dit is in Nederland vastgelegd in onder andere de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Het ken-uw-klant proces van myPOS is dus niet anders dan die van andere betaalinstellingen of banken.

Boetes

Een financiële dienstverlener die niet de opgelegde regels volgt kan beschuldigt worden van witwaspraktijken en riskeert hoge boetes. De ING heeft in 2018 bijvoorbeeld een boete van 775 miljoen euro gekregen omdat volgens toezichthouders ING zich niet aan de regels heeft gehouden. U kunt meer hierover lezen via deze link naar de website van het Openbaar Ministerie.

Video-identificatie

Het identificeren van de accounthouder doen we op een heel moderne manier: via beeldbellen. Het beeldbellen is een standaardproces waarin een aantal vragen wordt gesteld (de antwoorden weet alleen u), uw identiteitsdocument wordt vergeleken (hiermee sluiten we identiteitsdiefstal uit) en het identiteitsdocument wordt vastgelegd.

Voor de overige directeuren en UBO's dient een kopie identiteitsbewijs en adresbewijs te worden aangeleverd. Deze kunt u op een veilige manier in uw account uploaden.

Heeft u vragen over de activatie? Neem dan contact op met ons via 013-7820990 of via activeer@mijnpin.nl.

Wat myPOS met dit videogesprek bereikt wordt is het volgende:

  • het email-adres en het telefoonnummer zijn gecontroleerd.
  • de persoon die het myPOS account gaat beheren is geïdentificeerd.
  • het paspoort of de identiteitskaart is op echtheidskenmerken gecontroleerd en vastgelegd. Heeft u geen paspoort of identiteitskaart? Dan moet het videogesprek op een ander moment plaatsvinden. Een rijbewijs is geen geaccepteerd legitimatiebewijs voor myPOS.

STAPPENPLAN VERIFICATIE

  • Het myPOS-account kunt via de volgende activeringsmodule aanmaken: mijnpin.nl/start
  • U voert uw telefoonnummer in en de speciale code (mocht hierom gevraagd worden): 1000046
  • Let er alstublieft op dat u telefoonnummers in het juiste formaat invoert:
    • voor Nederland +31 en het mobiele nummer zonder het cijfer 0. Voorbeeld: +31612345678.
    • voor België +32 en het mobiele nummer zonder het cijfer 0. Voorbeeld: +32412345678.
  • Selecteer uw ondernemingsvorm en voer uw bedrijfs- en contactgegevens in.
  • Vervolgens ontvangt u een e-mail met een link om uw e-mailadres te bevestigen.
  • Klik op de blauwe knop in de e-mail. U ziet het resultaat op het scherm en u kunt nu de myPOS app downloaden in de Appstore / Playstore. De applicatie is niet beschikbaar voor een Windows Phone. 
  • Let alstublieft op het volgende:
    • uw smartphone dient twee camera's (een voor/een achter) te hebben.
    • goede/stabiele WiFi of 4G verbinding.
    • een rustige omgeving. U dient alleen in de ruimte te zijn. 
    • een goed verlichte ruimte.
  • Start de myPOS app, accepteer de verzoeken tot geheugen-, microfoon- en cameragebruik en klik vervolgens op inloggen.
  • U voert nu uw e-mailadres in en klikt op videoverificatie opstarten.
  • U selecteert de gewenste taal en start de videoverificatie.
  • U ziet een myPOS-medewerker die aan u vraagt:
    • het document naast uw gezicht te houden
    • een foto te maken van de voor- en achterkant van uw identiteitsdocument
    • de code die u per SMS ontvangt aan hem door te geven.
  • U bent nu succesvol geïdentificeerd. Binnen 15 minuten kunt u in uw account inloggen.

Voor de afronding van de verificatie ontvangt u binnen 24 een e-mail om eventueel het volgende aan te leveren:

  • Een adresverificatie document van u en eventueel andere uiteindelijk belanghebbenden (de zogenaamde UBO's). Het gaat om een persoonlijk adres, bijvoorbeeld vanuit een brief van de belastingdienst, de gemeente, waterschappen of uw energiemaatschappij.
  • Mocht u gezamenlijk bevoegd zijn met andere bestuurders dan dient u een machtiging in te vullen. 

Let op! Wanneer uw account nog niet is geverifieerd, heeft u een acceptatielimiet van €250,-. Nadat de verificatie is afgerond wordt dit limiet opgeheven. Ook kunt u niet bij uw geld zolang het account niet geverifieerd is. Zorg er dus voor dat u tijdig uw documenten toestuurt.

STAPPENPLAN TERMINAL ACTIVEREN

  • Log in op uw myPOS account https://www.mypos.eu/nl/login
  • Ga naar het tabblad APPARATEN
  • Klik op de knop ACTIVEREN MYPOS APPARAAT
  • Voer het serienummer in en uw terminal type. Het serienummer vindt u achterop de terminal aangeduid met s/n:. 
    Terminal Types:
    MyPOS D210C / Combo = MyPOS Combo SIM+BT+WIFI
    MyPOS D200C / Mini = MyPOS Mini  SIM+BT+WIFI
    MyPOS Mini Ice = MyPOS Mini Ice
  • Vul de descriptor in (uw handelsnaam). Maximaal 22 karakters.
  • Selecteer de valuta (bijvoorbeeld EUR).
  • Selecteer de standaard vereffeningsrekening (tenzij u met meerdere valuta's gaat werken)
  • Bedenk een naam voor uw terminal (bijv. kenteken of locatie)
  • Klik op ACTIVATIECODE GENEREREN
  • Om deze actie te bevestigen ontvangt u een code per SMS op uw mobiele telefoon.
  • Uw activatiecode wordt op het beeldscherm getoond.
  • Deze activatiecode voert u in op uw betaalterminal.
  • Uw betaalterminal haalt nu de gegevens op bij de myPOS-systemen.
  • De terminal schakelt zichzelf uit en is klaar voor gebruik.

TARIEFSTRUCTUUR CONTROLEREN

Gelieve na de activatie van de terminal een testtransactie uit te voeren en uw gewenste tariefstructuur te checken door deze transactie in uw myPOS account of app te bekijken. Indien deze (nog) niet goed is ingesteld kunt u direct een bericht sturen naar info@mijnpin.nl met de gewenste tariefstructuur. U kunt de terminal weer gebruiken nadat u van ons een bericht heeft ontvangen dat de tariefstructuur is ingesteld of is aangepast. Gebruikt u de terminal toch met de niet-gewenste tariefstructuur dan compenseren we de (hogere) transactiekosten niet.

ONDERSTEUNING

Heeft u ondersteuning nodig? Neem dan gerust contact met ons op 013 7820990 of vanuit België op +31 13 7820990. Onze klantenservice staat op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 en op zaterdag tussen 10:00 en 17:00 voor u klaar. U kunt ook altijd een e-mail sturen naar activeer@mijnpin.nl.