Activeren van myPOS

Uit veiligheidsoverwegingen worden de mobiele betaalautomaat en de creditcard altijd geblokkeerd verzonden. Voordat u uw myPOS pakket kunt gebruiken, dient u deze eerst te activeren. 

Vanaf 1 oktober 2017 is er een nieuwe manier om uw bedrijf te verifiëren. Dit gaat middels een video-identificatie. Voor Nederland is dit helemaal nieuw. In Duitsland en Zwitserland wordt dit al gebruikt.

Wat myPOS met dit videogesprek bereikt is het volgende:

  • het email-adres en het telefoonnummer zijn gecontroleerd.
  • de persoon die het myPOS account gaat beheren is geïdentificeerd.
  • het paspoort of identiteitskaart is op echtheidskenmerken gecontroleerd. Heeft u geen paspoort of identiteitskaart? In het uiterste geval kunt u gebruik maken van een rijbewijs. Houdt er wel rekening mee dat de adresverificatie dan enkel een bankafschrift kan zijn. 

STAPPENPLAN VERIFICATIE

  • myPOS Online activeringsmodule: mijnpin.nl/start
  • U voert uw telefoonnummer in en de speciale code (mocht hierom gevraagd worden): 1000046
  • Let er alstublieft op dat u telefoonnummers in het juiste formaat invoert:
    • voor Nederland +31 en het mobiele nummer zonder het cijfer 0. Voorbeeld: +31612345678.
    • voor België +32 en het mobiele nummer zonder het cijfer 0. Voorbeeld: +32412345678.
  • Selecteer uw ondernemingsvorm en voer uw bedrijfsgegevens en contactgegevens in.
  • Vervolgens ontvangt u een e-mail met een link om uw e-mailadres te bevestigen.
  • Klik op de blauwe link in de e-mail. U ziet het resultaat op het scherm en u kunt nu de myPOS app downloaden in de Appstore / Playstore.
  • Let alstublieft op het volgende:
    • uw smartphone dient twee camera's (een voor/een achter) te hebben.
    • Goede/stabiele WiFi of 4G verbinding.
    • een rustige omgeving. U dient alleen in de ruimte te zijn. 
    • een goed verlichte ruimte.
  • Start de myPOS app, accepteer de verzoeken tot geheugen/microfoon en camera gebruik en klik vervolgens op inloggen.
  • U voert nu uw e-mailadres in en klikt op videoverificatie opstarten.
  • U selecteert de gewenste taal en start de videoverificatie.
  • U ziet een myPOS-medewerker die aan u vraagt:
    • het document naast uw gezicht te houden
    • een foto te maken van de voor- en achterkant van uw identiteitsdocument
    • de code die u per SMS ontvangt aan hem door te geven.
  • U bent nu succesvol geïdentificeerd. Binnen 15 minuten kunt u in uw account inloggen.

Voor de afronding van de verificatie ontvangt u binnen 24 een e-mail om eventueel het volgende aan te leveren:

  • Een adresverificatie document van u en eventueel andere uiteindelijk belanghebbenden (de zogenaamde UBO's).
  • Mocht u gezamenlijk bevoegd zijn met andere bestuurders dan dient u een machtiging in te vullen. 

Let op! Wanneer uw account nog niet is geverifieerd, heeft u een acceptatielimiet van €250,-. Nadat de verificatie is afgerond wordt dit limiet opgeheven. Zorg er dus voor dat u tijdig uw documenten toestuurt.

STAPPENPLAN TERMINAL ACTIVEREN

  • Log in op uw myPOS account https://www.mypos.eu/nl/login
  • Ga naar het tabblad APPARATEN
  • Klik op de knop BETAALTERMINAL ACTIVEREN
  • Voer het serienummer in en uw terminal type. Het serienummer vindt u achterop de terminal aangeduid met s/n:. 
    Terminal Types:
    MyPOS D210C Combo = MyPOS Combo SIM+BT+WIFI
    MyPOS D200C Combo = MyPOS Mini  SIM+BT+WIFI
    MyPOS Mini Ice = MyPOS Mini Ice
  • Vul de descriptor in (uw handelsnaam).
  • Selecteer de valuta (bijvoorbeeld EUR).
  • Selecteer de standaard vereffeningsrekening (tenzij u met meerdere valuta's gaat werken)
  • Bedenk een naam voor uw terminal (bijv. kenteken of locatie)
  • Klik op ACTIVATIECODE GENEREREN
  • Om deze actie te bevestigen ontvangt u een code per SMS op uw mobiele telefoon.
  • Uw activatiecode wordt op het beeldscherm getoond.
  • Deze activatiecode voert u in op uw betaalterminal.
  • Uw betaalterminal haalt nu de gegevens op bij de myPOS-systemen.
  • De terminal schakelt zichzelf uit en is klaar voor gebruik.

TARIEFSTRUCTUUR CONTROLEREN

Gelieve na de activatie van de terminal een testtransactie uit te voeren en uw gewenste tariefstructuur te checken. Indien deze (nog) niet goed is ingesteld kunt u direct een bericht sturen naar support@mijnpin.nl met de gewenste tariefstructuur. U kunt de terminal weer gebruiken nadat u van ons een bericht heeft ontvangen dat de tariefstructuur is ingesteld of is aangepast. Gebruikt u de terminal toch met de niet-gewenste tariefstructuur dan compenseren we de (hogere) transactiekosten niet.

WAT IS HET 'KEN UW KLANT'-PROCES (KYC)

Volgens de wet mag myPOS alleen zaken doen met organisaties waarvan alle gegevens correct zijn vastgelegd. Deze processen zijn vastgelegd in 'ken uw klant' procedures. Begrippen zoals Know Your Customer (KYC) en Customer Due Diligence (CDD) maken hiervan onderdeel uit. myPOS is dan ook verplicht de gegevens van de vertegenwoordigers en uiteindelijk belanghebbenden (UBO) van organisaties correct vast te leggen. Ook moet myPOS deze gegevens periodiek actualiseren. Dit is in Nederland bijvoorbeeld vastgelegd in de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

ONDERSTEUNING

Heeft u ondersteuning nodig? Neem dan gerust contact met ons op 013 7820990 of vanuit België op +31 13 7820990. Onze klantenservice staat op maandag t/m zaterdag tussen 09:00 en 17:00 voor u klaar. U kunt ook altijd een e-mail sturen naar activeer@mijnpin.nl.